Kompresné oblečenie – zlepšuje výkon?

Kompresné oblečenie

Kompresné oblečenie
Source: JC Gellidon on Unsplash

Kompresné oblečenie je možné vidieť v množstve športov. Či už kompresné rukávy u basketbalistov, kompresné nohavice u bežcov, kompresné podkolienky u fitness cvičencov. Kompresné oblečenie sa stalo hitom dnešnej doby, ktorý sľubuje lepší výkon pri nosení takýchto kusov oblečenia.

Kompresné oblečenie pracuje na princípe sťahovania svalstva, čo by nám malo zlepšiť cirkuláciu krvi v danej oblasti. To nám umožňuje dopraviť molekuly kyslíka do svalov efektívnejšie a rýchlejšie a zároveň zbaviť telo nežiadúcich látok vytvorených v procese fyzickej aktivity.

Ešte predtým, ako kompresné oblečenie začali používať  športovci, jeho hlavné využitie bolo resp. stále je – v medicíne, nakoľko toto sťahovanie svalov pomáha zmierňovať opuch a zlepšuje hojenie rán. Používa sa taktiež pri rôznych cievnych ochoreniach hlavne spodných končatín. Tu sa stretávame s prvým základným rozdielom. Pacienti, ktorí nosia kompresné oblečenie ho nosia dlhú dobu, v podstate niekedy aj 24 hodín denne. Mnoho výskumov potvrdilo účinnosť kompresného oblečenia v medicíne, no výsledky je vidieť len pri dlhodobom používaní.

Bežný športovec používa kompresné oblečenie len počas tréningu, čo je približne hodinu a možno ani nie každý deň. Veľa hlavne, ,,víkendových“ cvičencov, sú od hlavy po päty v kompresnom oblečení, no strávia v ňom nanajvýš  2-3 hodiny týždenne. Výskumy ale naznačujú, že kompresia svalov je efektívna hlavne vtedy, ak je vykonávaná celý čas až po dobu 24 hodín po tréningu. Detaily si môžete prečítať v Hamlinovej štúdii s hráčmi rugby .

Dokonca rôzne výskumy s placebom kompresného oblečenia ukázali, že pri nosení placeba kompresného oblečenia športovci poznamenali nárast kondície a zmiernenie únavy počas cvičenia. Placebo efekt je pri tomto oblečení najsilnejší. Veľa krát máme možnosť vidieť, že aj človek, ktorý je prvý krát v posilňovni je oblečený v kompresných nohaviciach. Je to síce placebo v rámci funkčnosti kompresného oblečenia a jeho účinku pri kompresii svalov, ale pre konkrétneho človeka to môže byť subjektívnym benefitom a motiváciou podvedome zvýšiť svoj výkon.

Keď sa pozrieme v čase späť do roku 2001, pravdepodobne prvý krát sme sa stretli s kompresným rukávom u Allena Iversona v NBA. Iverson počas prvého zápasu, kedy nosil tento rukáv, nastrieľal 51 bodov a senzácia bola na svete. Neskôr s takýmto rukávom prišlo veľa ďalších hráčov nielen v NBA, ale aj na ihrisku v Košiciach pred blokom. Spolu s rukávmi prišli podkolienky, neskôr nohavice, tričká.

Dokonca aj pri spomínanom Allenovi Iversonovi, jeho lekár tvrdil, že mu pomohol vyliečiť boľavý lakeť, ale nezlepšil mu fyzické schopnosti.

Čiže ak ste vytrvalostný bežec, alebo bodybuilder, kompresné oblečenie vám výkon nezlepší.

Štúdia z roku 2013 ale potvrdila jednu skutočnosť, že kompresné oblečenie môže pomôcť jedine pri výbušných športoch, ako je napr. spomínaný crossfit, šprint, skoky do výšky a podobne. To samozrejme platí hlavne pri vrcholových a nie občasných športovcoch.

Či už vám pri výkone kompresné oblečenie pomáha, alebo nie, to by ste mali vedieť sami. Ak sa v ňom cítite lepšie a myslíte si, že sa vám v ňom športuje lepšie, noste ho. Dôležité je, aby ste sa pri športovaní cítili pohodlne a podali čo najlepší výkon. Ja sám využívam kompresné nohavice pri behaní. Pre mňa ide hlavne o subjektívny pocit pohodlia, je to lepšie ako behať v teplákoch 🙂