Cesta k pravidelnému cvičeniu

Muž cvičiaci drepy

Muž cvičiaci drepy

Pre bežného človeka nie je dôležité cvičiť ťažko ako pri vrcholovom športe. Hlavným cieľom, pre udržanie si dobrého zdravia, je jeho pravidelnosť. Každý už pravdepodobne pozná benefity, ktoré cvičenie prináša. Či už viac energie, lepší spánok, menej chorôb, odbúravanie stresu, zlepšenie nálady, výhod je veľmi veľa. Čo ale urobiť, aby pre nás cvičenie nebolo len trápením niekoľko krát do týždňa, ktoré berieme viac ako záťaž, ako niečo, čo nás baví?

Základné podmienky, ktoré by ste mali splniť na ceste k pravidelnému cvičeniu sú:

Zabudnite na výhovorky

– najčastejšie výhovorky ako napríklad:

A. ,,nemámčas”

cvičenie vám môže zabrať bez problémov 15 minút. Myslím, že každý z nás si nájde 15 minút denne na fyzickú aktivitu, zvlášť, keď mnohí z nás presedia hodiny doma pri TV.

B. ,,ja nie som športový typ”

každý človek je naprogramovaný na pohyb. Pri neaktivite dochádza k ubúdaniu svalovej hmoty, trpí chrbtica, cítite sa unavení. Telo treba pravidelne trénovať, pretože iba vtedy si udrží svojú vitalitu a odvďačí sa vám aj vo vyššom veku.

C. ,,som unavený”

práve cvičenie vám rozprúdi krv v tele a sami uvidíte, že po tréningu sa budete cítiť plní energie a so skvelým pocitom

D. ,,cvičenie je ťažké”

cvičenie je také ťažké, akým si ho urobíte. Existujú aj jednoduché cviky, s ktorými je vhodné začať predtým, ako prejdete na náročnejšie cviky.

Pokiaľ Vám to zdravotný stav dovoľuje, každý z nás má potenciál aj podmienky na to, aby si vedel zacvičiť. Nájdite aktivitu, ktorá vás bude baviť – dôležité je začať práve s obľúbenou aktivitou. Ako som už spomínal, naozaj to nemusí byť práve fitko. Nájdite si cvičebné programy pre cvičenie doma na youtube, vyskúšajte pilates, yogu, beh alebo bycikel (stacionárny alebo klasický), choďte si zaplávať, začnite s jogou, pilates, zumba, HIIT, TRX.… Niekde začať treba. Ak začnete, treba to posunúť na vyššiu úroveň a pridať tomu pravidelnosť zadajte si ciele – aké máte ciele, prečo vlastne chcete cvičiť? Pokiaľ si neodpoviete na tieto otázky, cvičenie pre vás nebude motivujúce. Ciele môžu byť rôzne – vyformovať si postavu, pribrať, schudnúť, žiť zdravšie, zlepšiť kondíciu. Musíte to ale myslieť vážne a mali by byť realistické.

Odhodlajte sa

Cvičenie často začína aj končí v našej hlave. Veľa krát sa človeku nechce ísť cvičiť. V tom prípade treba jednoducho zbaliť tašku, poprípade sa obliecť športovo, zabuchnúť za sebou dvere a sledovať,čo sa bude diať ďalej. Keď budete za dverami uvidíte, že nakoniec sa nevrátite domov na gauč ale pôjdete cvičiť, síce s myšlienkami, že to robíte posledný krát, no po príchode domov na tieto pocity zabudnete a ostane len dobrá nálada a energia, ktorá sprevádza fyzická aktivita.

Zaznamenávajte si pokroky

Čo nás dokáže viac motivovať ako pokrok, ktorý sme dosiahli? Je dobré značiť si, koľko sme cvičili, kedy sme cvičili, ako sme cvičili, ako sme priberali/chudli a následne si sledovať postup. Ak na konci mesiaca zistíte, že ste cvičili 20 dní v daný mesiac, bude vás to motivovať k tomu, aby ste pod toto číslo neklesli, Následne si môžete zhrnúť aktivitu za celý rok. Ja som mal konkrétne tento rok okolo 240 dní, kedy som vykonával určitú aktivitu (hlavne cvičenie vo fitku, plávanie, behanie, bicyklovanie, v zime lyžovanie). Pracujem už na tom, aby som toto číslo na ďalší rok zvýšil, motivuje ma to. Na zaznamenávanie aktivity nemusíte nosiť pri sebe diár. V dnešnej dobe mobilných telefónov existuje veľké množstvo aplikácií, fitness trackerov, náramkov ktoré vám sledujú dennú aktivitu.Viete si ich stiahnuť zdarma to vašeho telefónu/PC a všetko mať prehľadne zoradené.

Nájdite si pravidelnosť – plánujte

Keď ste sa už odhodlali, nájdite si v aktivite pravidelnosť. Odporúčam nevynechať cvičenie viac, ako dve po sebe nasledujúce dni. Zacvičte si minimálne tri krát do týždňa, no nezabúdajte, že aj 15 minútové cvičenie sa počíta. Zaujímavé je aj striedanie aktivít, pretože vykonávať tú istú aktivitu niekoľko týždňov/mesiacov/rokov bez zmeny bude škorči neskôr demotivujúce. Môžete si napríklad rozdeliť tréningové dni na kardio tréning (beh, bicykel, plávanie, prechádzka) s cvičením s váhami (cvičenia s vlastnou váhou, kliky, drepy, hrazda, ale aj klasické činky, TRX a pod.)

Zdravo sa stravujte

Toto je kapitola sama o sebe. Pri cvičení človek začne podvedome vnímať svoje zdravie a benefity, ktoré mu cvičenie prináša. Zdravá resp. zdravšia strava k cvičeniu tak automaticky patrí, čiže viac ovocia, zeleniny, čerstvých štiav, vlákniny, orechov a semien a menej mastného, údeného, bieleho pečiva Vás aj v cvičení posunie na novú úroveň a pozdvihne vaše limity.

Treba si uvedomiť, žečlovek je stavaný na pohyb. Hlavne pri dnešnom sedavom spôsobe života a práce je veľmi dôležité pravidelne sa hýbať, aby sme si udržali pevné zdravie do vysokého veku. Čim skôr sa hýbať začnete, tým skôr z toho začne vaše telo čerpať benefity a ľahšie bude odolávať pribúdajúcim rokom, bolestiam chrbtice, únave, zhoršenému zdraviu. Takže ,,Športu zdar!” 🙂